Antyczne miasto Polonnaruwa oraz Dambulla Cave – zwiedzanie i informacje praktyczne

Będąc w Sigirya lub okolicy warto nie tylko wejść na Skałę Lwa i pojechać na safari do parku narodowego, ale również odwiedzić zabytki związane z historią Sri Lanki. W odległości ok 30 min samochodem znajduje się miasto Dambulla ze słynnym kompleksem świątyń buddyjskich wybudowanych w skalnych jaskiniach, a ok 1 godz samochodem znajduje się starożytne miasto Polonnaruwa. W oryginalnych planach mieliśmy też ambitny plan wyprawy do Anuradhapura (ok 1,5 godz z Sigiriya), która była pierwszą stolicą Sri Lanki, ale wynikowo zrezygnowaliśmy.

POLONNARUWA

Polonnaruwa była drugą stolicą Sri Lanki, którą została w 993 r po upadku Anuradhapury. Początkowo na jej terenie wybudowano świątynie hinduistyczne, w tym świątynię boga Śiwy, a w późniejszych latach wraz ze zmianą władzy powstały również świątynie buddyjskie, w tym Świątynia Zęba Buddy. Całość tworzyła bajkowe miasto-ogród, gdzie pałace i świątynie komponowały się z otaczającą je roślinnością.
Obecnie całość antycznego miasta ma ok 6 km długości i na jego terenie znajduje się wiele lepiej lub gorzej zachowanych budowli. Oczywiście jeżeli ktoś chce może spędzić na zwiedzaniu cały dzień, ale myślę, że większość osób skupia się jedynie na najważniejszych zabytkach.

Pot spływa nam z czoła, ale uśmiech musi być

Zwiedzanie Polonnaruwy

Bilety, które należy kupić w kasach biletowych przy Muzeum kosztują obecnie 30 USD za dorosłego, a 15 USD za dziecko (Gabi teoretycznie powinna płacić pełną sumę, ale dostała bilet ulgowy). Jako, że teren Polonnaruwy jest ogromny, ciężko byłoby zwiedzać go w całości piechotą i raczej mało kto się na to decyduje. Popularną opcją jest wypożyczenie rowerów (ale nie wiemy czy mają dziecięce), ale z tego co widzieliśmy nie są w zbyt dobrym stanie i jak dla mnie pedałowanie w 35 stopniach na rowerze bez przerzutek brzmi średnio ciekawie. Można też wynająć tuk tuka wraz z przewodnikiem. My zdecydowaliśmy się właśnie na taką opcję i zapłaciliśmy za to 30 USD (czyli 9500 LKR). Nie jest to mało, ale wg nas była to na prawdę dobra opcja. Na teren antycznego miasta można też wjechać samochodem. I szczerze mówiąc myśleliśmy, że nasz kierowca może nas właśnie w ten sposób obwieźć po najważniejszych miejscach, ale totalnie nie byliśmy się z nim stanie dogadać w tej kwestii, więc już trudno. Kierowca tuk tuka przynajmniej służył nam za przewodnika i opowiedział co nieco o historii i przeznaczeniu poszczególnych budynków. Nam zwiedzanie zajęło ok 2 godziny. Nie zwiedziliśmy oczywiście wszystkiego. Właściwie dopytywaliśmy się kierowcy czy nie możemy jechać dalej i więcej zobaczyć, ale mówił, że nie. Więc tu znowu kwestia dogadania się. Na rowerach albo własnym tuk tukiem pewnie można zobaczyć więcej.

Najważniejsze zabytki

Zaczynamy od ruin Pałacu Królewskiego, który oryginalnie miał aż 7 pięter i 1000 pokoi. Na terenie pałacu były nawet toalety z bieżącą wodą! Na terenie pałacu znajdowała się również sala audiencyjna (sala posiedzeń Rady Królewskiej) oraz basen dla rodziny królewskiej.

Pałac Królewski
Basen przy Pałacu

Kolejnym punktem jest zespół świątyń, tzw. czworokąt świątynny. Tam możemy podziwiać m.in. Vatadage, czyli „Okrągłą Świątynię” z czterema wejściami i umieszczoną centralnie małą stupą mieszczącą cztery posągi siedzącego Buddy oraz Hatadage, czyli świątynię, w której przechowywano relikwię zęba Buddy (zanim przewieziono ją do Kandy, gdzie znajduje się obecnie).

Vatadage
Obowiązkowa płaskorzeźba przy wejściu do świątyni przedstawiająca kwiat lotosy, konie, słonie oraz łabędzie
Hatadage

Kolejnym punktem była dla nas Rankoth Vehera, czyli monumentalna stupa, którą możecie zobaczyć na zdjęciu poniżej.

Ostatni postój zrobiliśmy w okolicy Gal Vihara – świątyni skalnej z zespołem czterech rzeźb wyobrażających Buddę. Stamtąd podeszliśmy również zobaczyć Lankatilaka Temple (z zachowanym ogromnym posagiem Buddy) oraz Kiri Vehera, czyli kolejną wielką stupę, tym razem pomalowaną na biało.

Rankoth Vehera
Kiri Vehera

DAMBULLA CAVE

Świątynia Dambulla to właściwie kompleks pięciu jaskiń, w których powstały świątynie buddyjskie. Najstarsza sięga I w pne, a najnowsza została zbudowana w XVIII w. Jaskinie, w których powstały świątynie położone są na wzgórzu, z którego rozlega się piękny widok na okolice. Wzgórze oznacza też wspinanie się po schodach. Nie jest ich jakoś bardzo dużo, ale jednak np z wózkiem tam nie wejdziemy.

Wejście do świątyni

Pierwsza jaskinia to Dewadżara Wihara (Świątynia Króla-Boga). Znajduje się tam 14-metrowa rzeźba przedstawiająca odpoczywającego Buddę. Kolejna to Maharadża Wihara (Świątynia Wielkiego Króla) – największa i najwspanialsza świątynia z bardzo dobrze zachowanymi malowidłami ściennymi przedstawiającymi sceny z życia Buddy. W Świątyni tej znajduje się aż 16 postaci Buddy w pozycji stojącej i 40 w pozycji siedzącej. Trzecia świątynia to Maha Alut Wihara (Wielka Nowa Świątynia) – najmłodsza, pochodząca właśnie z XVIII wieku.

Dewadżara Wihara (Świątynia Króla-Boga)
Maharadża Wihara (Świątynia Wielkiego Króla)
Jedna z jaskiń

Zwiedzanie Dambulla Cave

Bilety do Świątyni Dambulla musimy kupić w kasach biletowych znajdujących się przy parkingu i schodach prowadzących do jaskiń (każdy kierowca tuk tuka będzie wiedział, gdzie Was zawieźć, ale piechotą z centrum Dambulla to będzie długi spacer). Wstęp dla dorosłych to 2000 LKR. Dzieci powyżej 7 lat też powinny płacić, ale pan przy kasie machnął ręką na nasze i wpuścił za darmo. Nam zwiedzanie łącznie z wejściem po schodach zajęło ok godzinę. Po drodze do jaskini spotkać można całkiem spore stado małp oraz zaopatrzyć się w sarong, jeżeli nie mielibyśmy odpowiednich ubrań.

Oprócz świątyń w jaskiniach, w Dambulla znajduje się Golden Temple, przy której również znajdują się schody prowadzące do jaskiń. Jednak przy tym wejściu nie da się kupić biletów. Przy Golden Temple znajduje się też muzeum, którego nie odwiedziliśmy.

Złota stupa przy Golden Temple
Golden Temple i muzeum

Info praktyczne

Warto pamiętać, że na teren świątyni nie wolno wchodzić w butach. I to dotyczy również ruin. Teren świątyni to nie tylko wnętrze, ale też teren dookoła, czyli gorące kamienie bądź piasek. Mimo, że będziemy wyglądać głupio, polecamy zabrać skarpetki i to w nich spacerować zwiedzając świątynie. Gorące kamienie mogą bardzo poparzyć nam stopy! Oprócz tego musimy mieć zakryte kolana oraz ramiona. Tak więc albo będziecie się gotować w długich spodniach, albo zaopatrzycie się w sarongi (tradycyjne chusty) i będziecie je zakładać przy wejściu do świątyni.

Za tuk tuka z Sigiriya do Dambulla (i z powrotem) zapłaciliśmy 5000 LKR. Za samochód to Polonnaruwa (tam i z powrotem) zapłaciliśmy 17000 LKR.