Półwysep Bjäre – trasy trekkingowe i inne ciekawe miejsca, które polecamy!

Półwysep Bjäre położony w północno-zachodniej części Skåne to jedno z ładniejszych miejsc, które odwiedziliśmy w naszym regionie. Położony pomiędzy Ängelholm na południu a Båstad na północy, oferuje wiele pięknych widokowo tras wzdłuż dramatycznego zachodniego wybrzeża.

Wzdłuż całej linii brzegowej prowadzi szlak tzw Skåneleden i to właściwie jedyny główny szlak wyznaczony na półwyspie, co oznacza, że bez względu na to jaki odcinek wybierzemy na spacer, zawsze będziemy musieli się wrócić tą samą drogą (albo skorzystać z komunikacji miejskiej). My na półwyspie Bjäre byliśmy kilka razy, za każdym razem wybierając inne miejsce na spacer.

Bjärekustens naturreservat i Hovs Hallar

Wzdłuż północno-zachodniego wybrzeża półwyspu wyznaczono rezerwat zwany po prostu Bjärekusten (wybrzeże Bjäre). Właśnie tam znajduje się najbardziej popularna atrakcja wybrzeża, czyli Hovs Hallar – dramatyczne skaliste wybrzeże ze stromymi klifami i brukowanymi polami. Na stromych zboczach można zobaczyć kanciaste głazy odłupane od skał. A na linii brzegowej znajdują się zaokrąglone kamyki rozdrobnione przez wodę. My te okolice odwiedziliśmy 2 razy, za każdym razem wybierając inny odcinek Skåneleden. Za każdym razem zostawialiśmy samochód na parkingu przy Hotelu Hovs Hallar. Parking jest spory i darmowy, ale uwierzcie nam, przy ładnej pogodzie bardzo szybko się zapełnia! Przy parkingu są ogólnodostępne toalety.

Hovs Hallar – Torekov

To trasa, którą pokonaliśmy kilka lat temu bez dzieci. W jedną stronę to ok 8,5 km. Sama trasa jest na swój sposób niesamowita i chyba nigdzie wcześniej nie widzieliśmy takiego krajobrazu. Częściowo skaliste wybrzeże zbudowane z prostopadłościennych głazów, częściowo łąki poprzecinane przez niezliczoną ilość jeziorek i strumyków. Trasa nie należy do łatwych i nie polecamy jej z małymi dziećmi, ale np spacer z hotelu Hovs Hallar do małego portu Norrebro jest już jak najbardziej do wykonania (to ok 3 km w jedną stronę). Albo alternatywnie można zacząć w Torekov i przejść tyle, ile damy rady. Więcej szczegółów i zdjęć TU.

Bjärekustens naturreservat
Wybrzeże w okolicy Torekov

Hovs Hallar – Kattvik

Trasa, o długości ok 4 km w jedną stronę, którą spokojnie pokonaliśmy z naszymi dziećmi. Jest sporo wspinania się po skalistym wybrzeżu, są plaże pełne małych kamyków, są płaskowyże porośnięte przez jałowiec. Bardzo urozmaicona, dzika trasa. Ale piękna! W porcie w Kattvik można zjeść lody w niewielkiej budce, albo zrobić sobie własny piknik tak jak my 🙂

Hovs Hallar

Torekov

Niewielki port, który możemy sobie ustalić jako punkt docelowy naszej wycieczki bez względu na to czy startujemy z Hovs Hallar, bliższego Norrebro czy od południa z Dagshögs Stenbrott. W Torekov możemy zaplanować sobie przerwę na lancz np w Fiskehuset, a dzieci mogą pobawić się w miniaturowym Muzeum Morskim. Stamtąd też odpływają promy na pobliską wyspę Hallands Väderö.

Muzeum Morskie w Torekov

Södra Bjärekusten

Kolejny rezerwat wyznaczony tym razem wzdłuż południowo-zachodniego wybrzeża. Tutaj krajobraz nie jest już aż tak dramatyczny jak na północy, ale przez to trasa jest łatwiejsza. Ten rezerwat odwiedziłyśmy tylko we dwie z Gabi i zaczęłyśmy spacer przy Dagshögs Stenbrott, czyli starej kopalni kamieni i ruszyłyśmy wzdłuż wybrzeża szlakiem Skåneleden do Torekov. Odcinek ten to ok 4 km w jedną stronę. Samochód zostawiłyśmy na niewielkim parkingu zaznaczonym na mapie jako Dagshög. Niestety nie ma tam toalet.

Ruiny w okolicy Dagshög
Dagshögs Stenbrott

Hallands Väderö

To niewielka wysepka położona u zachodniego wybrzeża Skåne. Ma powierzchnie jedynie 3 km2 i jest niezamieszkała. Latem kursują na nią promy z Torekov i jest to idealne miejsce na oderwanie się od innych popularnych zatłoczonych miejsc. Wyspa nie jest ani w połowie tak popularna jak wyspa Ven, więc na prawdę warto ja odwiedzić i spędzić tam jeden dzień na spacerowaniu, obserwacji ptaków i plażowaniu. Nam się bardzo podobało i nasze szczegółowe wrażenia znajdziecie TU.

Latarnia Morska na Hallands Väderö
Północne wybrzeże wyspy

Ogrody Norrviken

Położone ok 3 km na zachód od Båstad ogrody, to idealny pomysł na wycieczkę, dla tych którzy wolą spędzać czas bardziej leniwie i wśród bardziej uporządkowanej przyrody. Obecnie na terenie Norrviken możemy wyróżnić ogrody: barokowy, japoński, wodny, romantyczny, renesansowy. Wiosną możemy tam podziwiać kwitnące wiśnie oraz magnolie, a latem ogrom kwitnących rododendronów. Na terenie parku znajduje się oranżeria z bardzo przyjemną restauracją serwującą pyszne dania. Są też inne zabudowania, w których można urządzić np. piękne przyjecie ślubne… Więcej naszych wspomnień TU.