Park Narodowy Stenhuvud/ Stenhuvud National Park

English version below

Park Narodowy Stenhuvud jest jednym z trzech PN położonych w Skåne. Leży on w regionie Österlen na wschodnim wybrzeżu i zajmuje 400 ha, z czego 80 ha to morze. Nazwa Parku pochodzi od trzech wzniesień nazwanych Kamiennymi Głowami (Stenhuvud), z czego najwyższa Północna Głowa ma wysokość 97 m npm i rozciąga się z niej piękny widok na zatokę Hanöbukten. Największą zaletą Parku jest to, że na niewielkim obszarze możemy zobaczyć bardzo różnorodny krajobraz: suche i mokre łąki, las bukowy, las iglasty, dramatyczne kamieniste wybrzeże oraz piękną piaszczystą plażę. W północnej części Parku znajduje się Hälleviks arboretum, czyli miejsce, gdzie jeszcze do lat 70-tych XX w. sadzono nadmiar roślin hodowanych do przeróżnych parków i ogrodów. Na maleńkim terenie rosną przeróżne orientalne krzewy, cyprysy, sosny, rododendrony, kasztanowce i inne.

Park posiada 3 wejścia: Hällevik (od północy, zaraz przy Kiviks Musteri), Rörum (od południa) oraz główne wejście przy Naturum Stenhuvud w zachodniej części parku. My właśnie tam zaparkowaliśmy nasz samochód na dużym i oczywiście bezpłatnym parkingu, przy którym znajdziemy zarówno toalety, kiosk z lodami jak i Centrum Informacji Naturum. Stamtąd również startują prawie wszystkie szlaki utworzone w parku. Najdłuższy żółty szlak, zwany Hällevikslingan, ma zaledwie 4,2 km, ale niech nie zwiedzie was jego długość, bo szlak ten nie należny do najłatwiejszych 🙂

Las pełny kwitnących zawilców

My naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od szlaku czerwonego (Stenhuvudslingan), który zaprowadził nas na wszystkie 3 Kamienne Głowy. Zaraz po opuszczeniu parkingu zagłębiamy się w piękny bukowy las, o tej porze roku ukwiecony na biało zawilcami. Po 10-15 min spaceru docieramy na Głowę Południową, skąd rozciąga się piękny widok na wybrzeże. Zaledwie kilka kroków dalej jest Głowa Wschodnia. Żeby dojść na Północny, najwyższy, szczyt trzeba będzie troszkę się powspinać po kamienistej ścieżce. Nie jest to trudna trasa, ale absolutnie niedostępna z wózkiem, albo dla osób, które mają jakiekolwiek problemy z poruszaniem się. Nasze dzieci poradziły sobie doskonale, a nagrodą był fantastyczny widok na okolicę (i przerwa na mały piknik oczywiście). Po zejściu ze szczytu możemy wrócić czerwonym szlakiem do Naturum (trasa ma łącznie 2,2 km) albo tak jak my przejść białym szlakiem na Hällevikslingan. Stamtąd ruszyliśmy dalej w kierunku północnym przez las, który dla nas okazał się zaczarowanym lasem Trolli (pamiętacie kamienne trolle z „Krainy Lodu”?). Co chwilę sprawdzaliśmy, czy przypadkiem któryś z omszałych głazów się nie poruszy 🙂 My mieliśmy ubaw po pachy, a trasa do Kivik minęła nam znacznie szybciej dzięki temu.

W normalnej sytuacji polecamy wyjść z Parku wyjściem północnym i zjeść obiad albo ciacho w Kiviks Musteri. My tym razem jedynie wysłaliśmy Tomka po sok, a sami zrobiliśmy sobie piknik w jednym z miejsc biwakowych. Po dłuższej przerwie ruszyliśmy w drogę powrotną. Zaraz po opuszczeniu parkingu w Kivik, możemy przejść się krotką trasą przez Arboretum, która jest przystosowana do poruszania się z wózkiem (ale to jedynie 500 m). Nas tym razem szlak żółty prowadził wzdłuż wybrzeża. Początkowo trasa jest w miarę łatwa i prowadzi przez łąki, ale później zaczyna się zabawa z bardzo kamienistą ścieżką. Nasze dzieci były zachwycone możliwością wspinania się, ale trzeba uważać jak się stawia, szczególnie małe, stopy 🙂 Po drodze na południe mijamy malutką latarnię morską (przystanek obowiązkowy) oraz tzw. Wrota Olbrzyma, czyli formację skalną, która wygląda właśnie jak wielkie wrota. W tych miejscach zejście do morza jest bardzo kamieniste, ale też bardzo malownicze. Koniec trasy to znowu łąki pełne kwitnących sasanek oraz plaża z idealnym białym piaseczkiem. Na plażę można dojść z parkingu koło Naturum w kilka minut i jest to płaska trasa, więc idealna do pokonania z wózkiem. Na łąkach pomiędzy Naturum a plażą latem kwitną storczyki, więc musi tam być pięknie!

Nam zegarek Tomka naliczył ok 8 km trasy, więc byliśmy pod wielkim wrażeniem, że Adaś pokonał praktycznie całą drogę na własnych nóżkach. Coraz lepiej idzie nam motywowanie go do samodzielnego marszu 🙂 W końcu zaczynamy poznawać Skåne z zupełnie innej perspektywy, bo nie jesteśmy już uzależnieni od tras jedynie dostępnych z wózkiem.

Park Narodowy Stenhuvud wpisujemy na listę obowiązkową dla wszystkich, którzy kochają naturę, różnorodne krajobrazy i aktywny wypoczynek!

English:

Stenhuvud National Park is one of three NP located in Skåne. It is located in the Österlen region on the east coast and covers 400 ha, of which 80 ha is the sea. The name of the Park comes from three hills called Stone Heads (Stenhuvud), of which the highest Northern Head is 97 m above sea level and has a beautiful view of the Hanöbukten Bay. The biggest advantage of the Park is that in a small area we can see a very diverse landscape: dry and wet meadows, beech forest, coniferous forest, dramatic stony coast and a beautiful sandy beach. In the northern part of the Park there is the Hälleviks arboretum, i.e. a place where until the 1970s excess plants cultivated for various parks and gardens were planted. Various oriental bushes, cypresses, pines, rhododendrons, chestnuts and others grow on the tiny terrain.
The park has 3 entrances: Hällevik (from the north, right next to Kiviks Musteri), Rörum (from the south) and the main entrance at Naturum Stenhuvud in the western part of the park. We parked our car there in a large and of course free parking lot, where we will find toilets, an ice cream kiosk and the Information Center Naturum (currently closed). From there, almost all trails created in the park start. The longest yellow trail, called Hällevikslingan, is only 4.2 km long, but don’t let its length fool you, because this trail is not the easiest one 🙂

We started our trip with the red trail (Stenhuvudslingan), which led us to all 3 Stone Heads. Immediately after leaving the parking lot we dive into a beautiful beech forest, flowered in white with anemones at this time of year. After 10-15 minutes of walking we reach the South Head, from where there is a beautiful view of the coast. Just a few steps away is the Eastern Head. To reach the Northern, highest, peak you will have to climb a little bit along the rocky path. It is not a difficult route, but absolutely inaccessible with a stroller, or for people who have any problems with walking. Our children did very well and the reward was a fantastic view of the surroundings (and a short picnic break of course). After descending from the summit, we can go back along the red trail to Naturum (the route is 2.2 km in total) or just like us, go along the white trail to Hällevikslingan. From there, we went further north through the forest, which for us turned out to be the enchanted forest of Trolls (remember the stone trolls from „Frozen”?). Every now and then we checked if any of the mossy stones would move 🙂 We had a lot of fun and the route to Kivik passed us much faster thanks to this.

In a normal circumstances, we recommend leaving the Park through the northern exit and having lunch or a cake at Kiviks Musteri. This time we only sent Tomek to get some apple juice, and we had a picnic ourselves in one of the camping sites. After a long break we went back. Immediately after leaving the parking lot in Kivik, we can go a short route through the Arboretum, which is adapted to move with a stroller (but it is only 500 m). This time the yellow trail led us along the coast. Initially, the route is fairly easy and leads through the meadows, but then the fun begins with a very rocky path. Our children were delighted with the possibility of climbing, but you have to be careful how you put up, especially small feet 🙂 On the way south we pass a tiny lighthouse (obligatory stop) and the so-called Giant’s Gate, i.e. a rock formation that looks just like a great gate. In these places, the descent to the sea is very rocky, but also very picturesque. The end of the route is again meadows full of blooming pasque flowers and a beach with a perfect white sand. The beach can be reached from the parking lot near Naturum in a few minutes and it is a flat route, so ideal to do with a stroller. Orchids bloom in the meadows between Naturum and the beach in summer, so it must be beautiful there!

Tomek’s watch counted about 8 km of the route to us, so we were very impressed that Adaś managed practically all the way on his own feet. We are getting better and better motivating him to walk alone :)We finally start to discover Skåne from a completely different perspective, because we are no longer dependent on routes only available with a pram.

1 Odpowiedź

1. 19 maja, 2022

[…] kasztanowce i inne.Stenuvud to nasz ulubiony park narodowy w okolicy i chętnie do niego wracamy. Tutaj macie szczegółowy opis […]